Als u zoute of suikerhoudende snacks tanken, let dan ook goed op uw hydratatie

01 Apr 2021

Als u zoute of suikerhoudende snacks tanken, let dan ook goed op uw hydratatie

 

  • Nieuw onderzoek suggereert dat je niet alleen rekening moet houden met je activiteitsniveau bij het meten van de hydratatiebehoefte - kijk ook eens naar je bord.
  • Hoe meer bewerkte voedingsmiddelen je eet - zoals ijs, in massa geproduceerd brood, koekjes en de meeste ontbijtgranen - hoe groter de kans dat u uitgedroogd raakt, aangezien deze voedingsmiddelen vaak een zeer laag watergehalte hebben.
  • Als u tanken bewerkte voedingsmiddelen, let ook goed op uw hydratatieniveaus.

Of u nu preride of midrace bent, u weet hoe belangrijk hydratatie is voor uw prestaties - een verklaring die wordt ondersteund door onderzoeken zoals deze en deze. Maar nieuw onderzoek suggereert dat je bij het meten van de hydratatiebehoefte niet alleen rekening moet houden met je activiteitsniveau.

Kijk ook eens naar je bord.

→ Download Bicycling All Access voor het laatste heide- en wielernieuws! ?

Recent onderzoek in de Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics keek naar iets meer dan 24.000 deelnemers aan een nationale voedingsenquête in de VS, waarbij de totale wateropname werd vergeleken met de consumptie van ultrabewerkt voedsel.

Ultra-bewerkte voedingsmiddelen worden gedefinieerd als voedingsmiddelen die lang houdbaar zijn, klaar zijn voor consumptie, zeer smakelijk zijn, meestal goedkoop zijn en weinig of geen componenten bevatten voor de hele voeding. Dit omvat voedingsmiddelen zoals ijs, in massa geproduceerd brood, koekjes, de meeste ontbijtgranen, koolzuurhoudende frisdranken en 'gereconstitueerde vleesproducten' zoals hotdogs.

Onderzoekers ontdekten dat hoe meer mensen deze ultra -verwerkte voedingsmiddelen, hoe minder water ze dronken - vooral als er met suiker gezoete dranken in de mix waren. Maar nog zorgwekkender: ultrabewerkte voedingsmiddelen hebben de neiging om een ​​zeer laag watergehalte te hebben, wat betekent dat het nog belangrijker is om te hydrateren tijdens het eten, maar mensen hebben de neiging het tegenovergestelde te doen.

U kunt bijvoorbeeld wegkomen door minder water te drinken als u voedsel eet met een matig tot hoog watergehalte, zoals fruit en groenten. Maar als u bewerkte voedingsmiddelen eet, loopt u het risico sneller uit te drogen. Dat wordt nog problematischer, concludeerden onderzoekers, wanneer water wordt vervangen door suikerhoudende dranken.

Wat is de afhaalmaaltijd? U hoeft deze voedingsmiddelen niet volledig te vermijden, maar als u ze eet, concentreer u dan op het drinken van meer water om het evenwicht te bewaren, vooral als deze voedingsmiddelen zoet of zout zijn.

"Water is een essentiële voedingsstof , gebruikt in bijna elke functie van het lichaam en essentieel voor metabolische regulatie en homeostase, ”vertelde Angie Asche, RD, CSSD, eigenaar van Eleat Sports Nutrition en auteur van Fuel Your Body, aan Bicycling. "Zelfs milde uitdroging is in verband gebracht met een verhoogd risico op een slechte cognitieve functie, door inspanning geïnduceerd astma en verminderde aërobe training vanwege toenemende warmteopslag en afnemende zweetsnelheden."

Asche voegde toe dat enkele van de beste manieren om het hydratatieniveau te bepalen, moet u de kleur van uw urine, de frequentie van plassen en het gevoel van dorst controleren. De algemene wijsheid over het streven naar lichtgeel is waar, zei Asche, maar houd er rekening mee dat bepaalde vitamines of gezondheidsproblemen de kleur kunnen beïnvloeden.

 

 

Qua frequentie lijkt het contra-intuïtief, maar uitdroging verhoogt meestal de drang om te plassen, omdat vochtgebrek de urine geconcentreerder kan maken, wat de blaas kan irriteren en aanleiding geven tot een plasreactie. Maar houd er rekening mee dat het misschien niet resulteert in veel urine - dus als je vaker moet plassen en toch minder output lijkt te hebben, is dat een groot teken dat uitdroging een rol speelt.

Ook, zoals u waarschijnlijk vermoedt dat vloeistof die tijdens trainingen verloren gaat, moet worden vervangen, voegde Asche eraan toe. Let op je zweetsnelheid, en als je kiest voor wat zoete of zoute snacks tijdens of na je rit, verhoog je je wateropname nog meer.