De EV-plannen van Aston Martin omvatten het behoud van pure verbranding voor liefhebbers

20 Apr 2021

De EV-plannen van Aston Martin omvatten het behoud van pure verbranding voor liefhebbers

Er is de afgelopen jaren veel veranderd bij Aston Martin. Het bedrijf werd onafhankelijk nadat Ford het had verkocht, werd een beursgenoteerd aandeel, ontving een enorme investering van Mercedes, kondigde auto's met Mercedes-motoren aan, ontving een enorme geldinjectie van miljardair Lawrence Stroll, bracht zijn eerste SUV uit, kondigde een hypercar aan en nam de naamrechten over aan een serieus F1-team. Nu dat allemaal is opgelost, gaat het eindelijk over op de moeilijke taak om zijn line-up te elektrificeren. Hybriden en EV's komen allemaal naar beneden, maar denk niet dat dit het einde betekent van Aston met alleen interne verbranding.

Omdat Aston Martin geen grote zakelijke partner heeft om zijn gemiddelde uitstoot (denk aan de verkoop van Mini Cooper die de Rolls-Royce Cullinan compenseert), moet het bedrijf aan de slag met elektrificatie. Dat betekent het lanceren van producten zoals de aankomende hybride supercar, de Valhalla. De lancering werd verwacht met een door Aston ontwikkelde zescilindermotor, maar volgens een nieuw rapport van Autocar zal het bedrijf een motor gebruiken van zijn vrienden bij Mercedes-AMG. De meest waarschijnlijke kandidaat is een middenversie van AMG's 4,0-liter twin-turbo V-8, die in hybride vorm debuteert in de aankomende Mercedes-AMG GT73.

$20.00

Nu winkelen

AMG-power zou ook zijn weg moeten vinden naar de aankomende DBX Hybrid, volgens Autocar. Een plug-in-versie is al bevestigd door Aston Martin-CEO Tobias Moers, die tijdens een telefoongesprek zei dat het in 2023 zal aankomen. Autocar suggereert echter dat dit jaar een traditioneel hybride model zal komen, met de zescilinder lijn van AMG 53 modellen die als een waarschijnlijk startpunt dienen.

Als de zaken volgens plan verlopen, zou dat volgens Autocar rond 2025 plaats moeten maken voor een volledig elektrische versie van de tweede generatie DBX. Het rapport beweert dat dit de eerste volledig elektrische Aston Martin zal zijn en mogelijk zal rijden op de elektrische architectuur van Mercedes die ten grondslag ligt aan de Mercedes EQS.

Ten slotte zegt Autocar dat het bedrijf in 2025 zijn eerste volledig elektrische sportwagen zal lanceren. Hij zal vergelijkbaar zijn met een DB11 of Vantage, maar dan zonder verbrandingsmotor. Het zal worden voorafgegaan door mid-cycle updates van de DBS, Vantage en DB11 in 2023 die - Autocar merkt op - mogelijk hybride aandrijflijnopties zouden kunnen bevatten. Denk echter niet dat Aston de interne verbranding helemaal opgeeft: het bedrijf verwacht dat tegen 2030 geƫlektrificeerde modellen 90 procent van zijn omzet zullen vertegenwoordigen, met pure verbrandingsopties die nog steeds beschikbaar zijn voor de enthousiaste markt op plaatsen waar de regelgeving het toelaat.