Hoe u optimistischer kunt zijn

30 Mar 2021

Hoe u optimistischer kunt zijn

Wat betekent het om optimistisch te zijn?

Je hebt het allemaal al eerder gehoord: optimisten zien het glas als halfvol, terwijl pessimisten het als half leeg zien. Maar wat je misschien niet weet, is dat het zien van de wereld door een roze bril je gezondheid kan verbeteren.

Natuurlijk, alleen omdat een optimistische kijk goed voor je is, wil nog niet zeggen dat het gemakkelijk is. Het kan moeilijk zijn om positief te blijven, vooral als je van nature geneigd bent tot somberheid en onheil.

Gelukkig zijn er manieren om optimistischer te worden. (Ja, zelfs in slechte tijden.)

Hier ziet u hoe u er van de positieve kant uitziet, zelfs als u onweerswolken aan de horizon ziet.

(Meer informatie over de wetenschap en voordelen van gelukkig zijn.)

Optimisme 101

Optimisten lopen niet rond om overal regenbogen en puppyhonden te zien. In plaats daarvan hebben mensen met optimistische vooruitzichten hoop en vertrouwen in succes en een positieve toekomst. (Aan de andere kant hebben pessimisten de neiging om situaties een negatieve draai te geven.)

De hersenen spelen hierin een grote rol. Studies tonen aan dat positieve stemmingen verband houden met meer activiteit van de linker hersenhelft. Negatieve stemmingen, zoals zich depressief voelen of woede of afwijzing ervaren, worden meer geassocieerd met de hersenactiviteit aan de rechterkant, zoals onderzoekers ontdekten in een studie uit 2018 gepubliceerd in de Philosophical Transactions of the Royal Society B.

Er is een grote kans dat je hersenen klaar zijn voor positief of negatief denken, zegt psycholoog Richard Davidson, directeur van het Laboratory for Affective Neuroscience aan de University of Wisconsin en een onderzoeksexpert op het gebied van de frontale kwab en emoties van de hersenen. Uit het vroege onderzoek van Davidson is zelfs gebleken dat slechts 15 procent van de mensen op de een of andere manier geen neiging heeft.

Maar hoewel genetica een rol speelt in uw kijk, is het niet het enige dat bepaalt wie u bent. Levenservaring, vooral als het betrekking heeft op de gezinsomgeving uit je kindertijd, ook.

Ben je een optimist?

Je bent optimistisch of niet, toch? Niet precies. Wetenschappers geloven dat optimisme en pessimisme in een spectrum vallen.

Psychologen noemen dit dispositioneel optimisme. Het is de mate waarin u denkt dat positieve resultaten zullen optreden in de toekomst, voor uzelf, voor anderen die u kent, en voor de wereld in het algemeen.

Optimisme kan ook enigszins variëren, afhankelijk van het onderwerp en de context . Over het algemeen hebben optimisten enkele gemeenschappelijke kenmerken gemeen. Je zou een optimist kunnen zijn als:

  • Je verwacht dat dingen het beste uitkomen.
  • Je laat geen enkele slechte ervaring je verwachtingen voor de toekomst verpesten.
  • Je voelt je dankbaar voor de goede dingen in je leven.
  • Je ziet uitdagingen en obstakels als een kans om te leren.
  • Je denkt dat er goede dingen uit kunnen komen negatieve gebeurtenissen.
  • U bent altijd op zoek naar manieren om het meeste uit uw kansen te halen.

De voordelen van optimisme

Een rooskleurig kijk op het leven biedt nog een reden om te glimlachen - het kan uw gezondheid ten goede komen. Onderzoek zegt dat optimisten:

  • een betere cardiovasculaire gezondheid hebben
  • minder pijn ervaren
  • een hogere overlevingskans hebben na diagnose van medische aandoeningen zoals kanker, diabetes type I, en hiv of aids
  • meer bewegen
  • minder snel roken
  • slaap van betere kwaliteit krijgen
  • ervaring minder stress
  • Hebben meer uitgebreide sociale netwerken
  • Beheer hun relaties beter
  • Zijn effectiever in het omgaan met stressoren en trauma en in het gebruiken van coping-strategieën

Bovendien weten optimisten meestal meer over hun gezondheid en over hoe ze gezond kunnen zijn. Een studie in de Annals of Behavioral Medicine ontdekte dat optimistische mensen meer wisten over hoe en waarom hartaanvallen optreden en over algemene gezondheidsproblemen voor hun specifieke leeftijdsgroep in vergelijking met mensen met een meer pessimistische kijk.

8 manieren optimistischer zijn

Als je een van nature pessimist bent, denk je misschien dat je pech hebt. U zult op geen enkele manier profiteren van de gezondheidseffecten van optimisme - of toch?

Het is waar dat u misschien nog niet de vruchten plukt van positief denken, maar kijk van de positieve kant: u kunt dat veranderen. Er zijn specifieke acties die je kunt ondernemen om je optimisme een tandje hoger te krijgen.

Probeer mindfulness-technieken

Misschien heb je de rechts- en linkervleugeltheorie gehoord: In wezen is het idee dat mensen met de rechter hersenhelft aangetrokken worden tot creatieve velden zoals de kunsten, terwijl denkers met linker hersenhelft neigen naar meer analytische velden zoals wiskunde.

Hoewel er geen bewijs is dat je aard of persoonlijkheid centraal staat. Aan de ene of de andere kant van de geest heeft onderzoek aangetoond dat creatieve types eerder pessimistisch zijn of een negatieve kijk hebben.

Maak je geen zorgen als je de neiging hebt om in de creatieve categorie te vallen. In zijn onderzoek ontdekte Davidson dat de hersenen opnieuw bedraad kunnen worden door bewust onze gedachten te veranderen met behulp van mindfulness-technieken. Dit kan leiden tot een aanzienlijke verandering in de manier waarop we op ervaringen reageren.

Optimisme opnieuw definiëren

Kimberly Hershenson, een erkend klinisch maatschappelijk werker, waarschuwt voor de neiging om optimisme te associëren met geluk. Ga er niet vanuit dat je, om optimistisch te zijn, de uitdagingen van het leven volledig moet ontkennen. Hoewel geluk kan resulteren in optimisme en het gemakkelijker maakt om een ​​optimistische kijk te hebben, zijn de twee totaal verschillend.

Een optimistische kijk hebben betekent niet dat je altijd een overvloed aan vreugde hebt of dat alles goed gaat in jouw leven. In plaats daarvan is het een geloof in positieve resultaten, zelfs bij beproevingen en beproevingen.

Concentreer je op wat je kunt beheersen

Het kan verleidelijk zijn om na te denken over het verleden - wat zou hebben of zouden moeten zijn. Even aantrekkelijk is nadenken over een onzekere toekomst. Geen van deze acties zal je helpen een optimistisch perspectief aan te nemen.

Psychologen raden aan aanwezig te blijven in het moment. Dit maakt het gemakkelijker voor u om gefocust, gecentreerd en positiever te blijven, omdat u niet te maken heeft met onbekende feiten.

Concentreer u op dingen die u nu kunt beheersen. Als u bijvoorbeeld geen grote promotie heeft gekregen die u wilde, blijf dan niet stilstaan ​​bij het negatieve. Richt u op wat u nu kunt doen om uw doel te bereiken.

Neem tijd voor uzelf

Breng uw geest tot rust en neem tijd voor uzelf, ook al is het maar 30 minuten per week. Neem een ​​lang bad, open een boek, ga hardlopen of bekijk uw favoriete programma. Wat je doet, maakt niet zoveel uit als hoe je je voelt. Het doel is om deel te nemen aan een activiteit die ontspannend is en die u leuk vindt.

(Advies nodig? Hier leest u hoe u een zelfzorgplan kunt opstellen, volgens experts.)

Oefenen dankbaarheid

Besteed meer tijd aan het nadenken over de positieve aspecten van uw leven dan aan de gebieden die u zou willen verbeteren. Een dankbaarheidsdagboek kan hierbij helpen. Probeer je dag te beginnen door drie dingen of mensen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Denk na over waarom deze dingen of mensen waardevol voor je zijn.

(Meer informatie over de gezondheidsvoordelen van dankbaarheid.)

Wees aardig

Oefen om vriendelijk te zijn voor anderen, zelfs tijdens stressvolle tijden of in tijden waarin u zich uitgedaagd voelt. Vriendelijkheid oefenen is in veel gevallen gunstiger voor de gever dan voor de ontvanger.

Nip negatief denken in de kiem

Het is normaal dat negatieve gedachten zich zo nu en dan aandienen. dan. Laten we eerlijk zijn: het leven kan ingewikkeld worden. De meeste mensen zullen niet altijd rondlopen zoals Mary Poppins.

Maar Davidson zegt dat het een goed idee is om negatieve gedachten uit te dagen. U denkt misschien: "Ik heb kanker, dus ik ben gedoemd." Zet die gedachte in plaats daarvan om naar "Veel mensen met kanker leiden een lang, geweldig leven."

Breng minder tijd door met Debbie Downers

Zorg er tenslotte voor dat je jezelf omringt met mensen die geneigd zijn positief te denken. Iedereen heeft tenminste één vriend of familielid die over van alles en nog wat klaagt.

Helaas kan negativiteit besmettelijk zijn, en het chronische klagen van tante Alice kan heel goed bij je werken. U hoeft deze chronische klagers niet helemaal af te snijden. Zorg er gewoon voor dat je ook een gezonde groep mensen hebt die de negatieve energie waarmee je van tijd tot tijd te maken kunt krijgen, tegengaan.